Alfa Challenge 2000Algemene info
VerslagInleidingOp 27 Oktober 2000 om 12:00 was het dan eindelijk weer zover. We hadden weer een brouwerij bereid gevonden om een OBEC inspectie te ondergaan. De reis ging deze keer naar Thull, een klein gehucht vlak bij Schinnen in Zuid-Limburg. Het zou de 13de inspectie gaan worden en er waren een record aantal inspecteurs bereid gevonden om zowel de productie faciliteiten alsook de producten onder de loep te nemen. Maar liefst 52 inspecteurs hadden zich aangemeld en iedereen is ook op komen dagen. Gelukkig zorgden enkele inspecteurs voor eigen vervoer naar de brouwerij, zodat de bus met 49 personen net niet helemaal vol was.De reisDoor een perfecte planning konden we alle inspecteurs snel oppikken op de drie hoofd opstapplaatsen en daarna (na onderweg nog een enkeling uit de regen te hebben gevist) meteen richting Thull/Schinnen gaan. Eenmaal in de bus werden we door onze eigen chauffeur, Peter Timmermans, welkom geheten. Helaas bleek dit de laatste keer te zijn dat Peter ons naar het te inspecteren object brengt. Hij gaat binnekort een geheel andere cariere vervolgen. Nadat het eerste gedeelte van de reis voorspoedig verliep (gewoon op de Napoleonsbaan voortsukkelen), kwamen we in de buurt van Heel toch in de file te staan. Wat er gebeurt was weten we nog steeds niet, maar wel dat de hele Napoleonsbaan blijkbaar afgesloten was. Alle verkeer dat ons tegemoet kwam bestond uit auto's en zelfs grote vrachwagens die zich op de weg gekeerd hadden en binnendoor hun succes gingen proberen. Na een tijdje geduld te hebben gehad en aangekomen bij een zijweg waar we konden keren , hebben ook wij onze weg vervolgd door de Limburgse binnelanden. Daar bijna iedereen op dat idee gekomen was, ging dit helaas ook gepaard met een aantal opstoppingen. Hierbij ontpopte ongeveer de helft van de inspecteurs zich ook nog eens als verkeers en route deskundige. Ze wisten allemaal beter (dan onze chauffeur Peter, die toch uit deze streek komt) hoe we precies onze weg moesten vervolgen. Echter na een tijdje konden we dan toch de autoweg op en ging de reis soepeltjes verder naar Thull.OntvangstEenmaal aangekomen in Thull, moesten we de brouwerij nog zien te vinden. Gelukkig bleek dat niet zo'n probleem te zijn. Thull bestaat maar uit een smalle weg en die leidt rechtstreeks naar de brouwerij. Bij de proeverij werden we al opgewacht door onze gastheren, Gerrit Meulendijk en Sjraar Jansen.Na de ontvangst met koffie en (natuurlijk) vlaai, prima verzorgd door de vrouw van Gerrit, Edie Meulendijk, werden we welkom geheten en werd kort uiteengezet hoe de middag eruit zou gaan zien. Begonnen werd met een kort filmpje waarin het brouwproces uit de doeken werd gedaan. Dit was voor ons, met name voor de veteranen, natuurlijk gesneden koek. Na de film werden we in twee groepen verdeeld en kregen we de gelegenheid om de brouwerij te inspecteren. JubilarissenVoordat de film over het brouwproces gestart werd, kregen we nog even de gelegenheid om onze jubilarissen te huldigen. Er waren deze keer drie inspecteurs die voor de 10de keer meegingen, te weten:
![]() De inspectiesGezien het aantal inspecteurs, werd de inspectie van de productie faciliteiten in twee groepen uitgevoerd, één groep onder leiding van Gerrit en de ander onder leiding van Sjraar. Beide heren wisten de inspecteurs met een zeer smakelijk verhaal langs alle bezienswaardigheden van de brouwerij te leiden.
Begonnen werd bij de winning van het hoofdbestanddeel van bier, te weten water.
De Alfa brouwerij maakt gebruik van een bron met water van zo'n 6000 jaar oud.
Er wordt per keer 6000 liter gebruikt en op jaarbasis wordt er 90 hectoliter opgepompt.
Na de productie faciliteiten zeer kritisch onder de loep genomen te hebben
kwam dan eindelijk de product inspectie aan de beurt. AfscheidHelaas komt aan alle goede dingen een end en dus kwam ook hier weer de tijd dat we afscheid moesten nemen. De meeste inspecteurs vonden het jammer dat ze al moesten vertrekken en hadden makkelijk nog even door kunnen gaan om ook echt de allerlaatste details van de brouwsels te beproeven.Het afscheid werd een beetje verzacht doordat alle inspecteurs nog een attentie van de Alfa brouwerij mee kregen. Uiteindelijk belande toch iedereen in de bus en togen we richting Sittard om aldaar een goede bodem voor de avond te gaan leggen. SittardIn Sittard was blijkbaar iedereen op de hoogte van onze komst. Op alle strategische punten stonden overval wagens van de M.E. met bijbehorende arrestatie teams al klaar.Later werd ons verzekerd dat dat te maken had met een voetbal wedstrijd. We waren echter niet helemaal overtuigd... Gerustgesteld togen we naar het restaurant waar we gevoerd zouden worden. Voor de gelegenheid hadden we maar meteen een heel Chinees restaurant (Hong Kong) afgehuurd. Hier werd ons een uitstekend buffet voorgeschoteld en ook met de vocht aanvoer zat het wel goed (ook al moest men er hard voor werken).
Nadat we ons op culinair gebied verzadigd hadden, begaven wij ons eerst maar eens naar buiten om te controleren of we nog in de gaten gehouden werden.
Dat bleek het geval te zijn.
De terugreisZoals altijd valt er over de terugreis eigelijk weinig te vertellen. Iedereen was vol en moe (het leven van een brouwerij inspecteur gaat niet over rozen). In de bus werd er door sommigen nog wat nagekletst, andere inspecteurs besloten om alvast aan hun nachtsrust te beginnen. Peter zorgde er, zoals altijd, weer voor dat iedereen netjes op de plaats van bestemming kwam en ons de Alfa Challenge 2000 kon met goed gevolg afgesloten worden.Foto'sHelaas geen digitale camera deze keer om dat een van onze organisatoren vanwege zijn werk niet mee kon (dat noemen ze nu slechte planning).Gelukkig had onze Gouverneur eraan gedacht om een gewoon fototoestel mee te nemen (ja, die zijn er nog). Hier de link naar deze, toch weer bijzonder goed gelukte, plaatjes. ProgrammaHet programma voor de dag zag er als volgt uit:
|