't Uiltje / Jopen

Algemene info

Brouwerij:

Jopen
Haarlem (NL)

't Uiltje
Haarlem (NL)
Bieren: Te veel om op te noemen. Daarom hieronder een kleine selectie van de bieren van Jopen.
Mooie Nel IPA / North Sea IPA (6,5%) Extra zwaar gebrouwen en extra gehopt, vernoemd naar het water tussen Haarlem en Spaarndam. Hoppenbier (6,8%) Gebrouwen volgens het Haarlems Brouwerskeur van 1501 (stadsrecept), een bier met een frisse zachte beginsmaak (door de tarwe en de haver) en een lang uitvloeiende, bittere nasmaak.
Jacobus (5,5%) Een Amerikaanse stijl Pale Ale gebrouwen met roggemout, vernoemd naar de Jopenkerk, de voormalige Jacobskerk die in 2011, 100 jaar in gebruik was. Ongelovige Thomas (10,0%) Quadrupel met Amerikaanse hopsoorten die een sterke fruitige smaak en een forse bitterheid in de nasmaak geven.
Craft Pilsner (4,9%) Doordrinkbaar met een kruidig hoparoma en licht bitter, een lekker verfrissend biertje. Zwarte Ziel (10,0%) Barrel Aged Imperial Smoked Porter gerijpt op Bourbon vaten.
Adriaan Wit (5,0%) Witbier van tarwe, haver en kruiden, vernoemd naar stadsmolen De Adriaan. Johanieter (9,0%) Gebrouwen met een grote hoeveelheid geroosterde tarwemout, met een verrassend volle smaak waarbij de gebrande bitterheid balanceert met zoete tonen van chocolade, karamel, rozijnen en rood fruit.
Te veel om op te noemen. Daarom hieronder een kleine selectie van de bieren van 't Uiltje'.
Bird of Prey (5,8%) Fruitige IPA met tropische- en citrusvruchten, bomvol hop! Dr. Raptor (8,2%) Een betoverende Double IPA.
Jonguh! (5,5%) Hazy IPA. Dikke Lul 3 Bier! (5,6%) Een buitengewone hoppige Pale Ale.
Uiltje Blond (6,0%) Blond, duh. Cascade green sweater (8,4%) Exclusief gebrouwen met uber-aromatische Cascade hop geplukt uit de donkere vochtige bossen van de Pacific Northwest, zal deze IIPA actief op zoek gaan naar al je doorboorbare zachte plekjes in je gebit.
Ff Lekker Met Je Bek In Het Zonnetje (3,6%) Een Sessionable Pale Ale voor in het zonnetje. F*ck De Kerstboom Staat In De Fik! (10,0%) Een echt kerstbier dat je minstens één keer gedronken moet hebben.
Inspectie: 1 december 2023 door 35 inspecteurs

Inspectie 2023.1
Of we nu fietsen of lopen, we eindigen altijd bij Jopen!

De OBEC ging op 1 december 2023 naar Haarlem voor een dubbele inspectie

Het is zover, de OBEC 2023 inspectie naar Haarlem gaat beginnen. We gaan vandaag maar liefst twee brouwerijen, of beter gezegd tap lokale, bezoeken.

De heenreis

Tegen beter weten in hebben we toch besloten om weer met de trein te gaan. Dat hebben we geweten…

We verzamelen om 9 uur op het station in Venlo en hier worden de tickets alvast uitgedeeld door de Witte Raaf. Iedereen krijgt een ticket voor de heenweg en de inspecteurs die ook weer mee naar huis mogen krijgen er ook een voor de terugweg.

We willen meteen om 9 uur vertrekken in Venlo en het begint al goed, de trein heeft 15 minuten vertraging. De optimale route is so-wie-so geen optie vanwege werkzaamheden die al een hele tijd duren. De route die we nu hebben is echter ook niet verkeerd, tot Leiden in de Intercity en dan met de Sprinter naar Haarlem. Maar 1x overstappen en om half twaalf in Haarlem.
Tja, dat klonk goed, echter verdwijnt deze mogelijk als sneeuw voor de zon en moeten we er in Eindhoven al uit. Er zal wel ergens iets gebeurd zijn of er ligt ergens een blaadje op de rails, herfst en zo. In Eindhoven is de chaos compleet omdat niet duidelijk is hoe we nu verder moeten. De route adviezen van de NS in de app blijven veranderen. Op een gegeven moment vertelt een medereizigster ons dat we naar perron 3 moeten omdat die trein eerder in Amsterdam is als die waar we bij perron 5 op wachten. Zo gezegd zo gedaan en daarna gaat het redelijk soepeltjes. In Amsterdam overstappen op de Intercity die ons naar Haarlem brengt.
Om even voor twaalf zijn we in Haarlem, niet slecht, maar een klein half uur later dan gepland.

In de trein van Eindhoven naar Amsterdam hebben we gelukkig wel tijd voor de Kahoot quiz die de Dokter gemaakt heeft. Daar heeft hij goed zijn best op gedaan, 80 vragen over de OBEC en enkele vragen over onze bestemming, Haarlem, 't Uiltje en Jopen. Het is goed te merken dat bijna alle inspecteurs de quiz aan het maken zijn, het is ineens opmerkelijk stil in de trein.

De lunch

We hebben om kwart over twaalf afgesproken bij Grand Café Brinkmann voor een lekkere lunch. We doen het dus rustig aan anders zijn we te vroeg. En dan zijn we bij Grand Café Brinkmann. Hier moeten we zelf de tafel dekken en hebben we één kan koffie en één kan thee voor de hele groep… We zitten boven en dat is wel zo prettig voor de andere gasten omdat er veel gekletst wordt.

Alleen inspecteur Jan H. is er nog niet. Ondanks onze vertraging zit hij een trein achter ons en neemt hij uiteindelijk een taxi van Schiphol naar Haarlem omdat hij anders nog een uur extra onderweg zou zijn.

Ondanks dat het een beetje traag op gang komt bij Grand Café Brinkmann komt het helemaal goed. We hebben een prima lunch met soep, kroketten, vers brood en beleg.
Tijdens de lunch presenteert de Dokter de uitslag van de quiz, de bestuursleden zijn eruit gehaald omdat die een test versie al eens gemaakt hadden, dat is niet eerlijk. De winnaar is onze kersverse pensionado en zelfbenoemd achterbanvertegenwoordiger Hans P. Hij krijgt een passend presentje uitgereikt.

We hebben echter nog een verassing in petto voor onze kersverse pensionado en zelfbenoemd achterbanvertegenwoordiger Hans P. Omdat hij met pensioen gaat en nu veel te veel tijd heeft, willen we hem daarmee helpen. Normaliter wordt je dan gevraagd om bij het Océ Museum te helpen. Dat zijn we echter voor en we vragen inspecteur Hans P. om de officiële archivaris van de OBEC te worden. Tijdens het maken van de quiz kwamen we er namelijk achter dat we veel niet precies weten van ons eigen verleden. Hoe zou dat nu toch komen? Daarmee hebben we wel een vacature gecreëerd, namelijk die van achterbanvertegenwoordiger. We doen het precies zoals we het geleerd hebben in onze eigen organisatie, we zijn met gaten aan het schuiven…
Hoewel de functie van archivaris nieuw is voor de OBEC is wel duidelijk dat dit over het verleden gaat en niet over de toekomst!

We sluiten de lunch af met een biertje en gaan dan een wandeling maken. We kunnen vanaf 2 uur bij de Uiltje Bar terecht en omdat we aan de vroege kant zijn, maken we een ommetje door Haarlem, een stukje langs de Spaarne en door de Zijlweg, f 14.000,- bij Monopoly. Daarna gaan we via een steegje, de Bakkumstraat, naar de Uiltje Bar.

De Uiltje Bar

In de Uiltje Bar worden we opgewacht door Joost en is het achterste stuk voor ons gereserveerd. We krijgen een proefplankje, maar dat wordt per bier uitgeserveerd in 15cl glazen. Dat is prima zo, dan hoeven niet per sé heel hard door te drinken. Joost verteld bij ieder bier iets en ook het een en ander over de geschiedenis van 't Uiltje.

Robbert Uyleman begon met brouwen in 2012 in een gehuurde ketel van de Jopen brouwerij waar hij achter bar stand. Aangezien de vraag groot genoeg was is dit middels crowdfunding uitgegroeid naar een eigen brouwerij in 2016. Vanwege het grote succes werd de brouwerij in 2021 overgenomen door Swinkels.
De bieren worden nog steeds gebrouwen in de Uiltje brouwerij in Haarlem, behalve een deel van de core bieren die in België gebrouwen worden (grotere batches). Wij beginnen met een Bird of Prey en dit is er een van de eerste batch die weer in Haarlem gebrouwen wordt nadat dat eerst in België gebeurde.

Ons tweede bier is een CC: Cyberspace, een revival van een porter die tot de eerste bieren van 't Uiltje behoorde. Deze porter van 7,2% is in een nieuwe jasje gestoken. De karakteristieke Uiltje branding wordt verzorgd door striptekenaar Gerben Valkema. We vervolgen onze proeverij met een bier van een collega brouwerij die recentelijk een tap take-over hadden bij de Uiltje Bar, P9 van Garage Beer uit Barcelona.

Tussendoor werpen enkele inspecteurs nog een blik in de koelruimte waar Joost de fusten heeft staan voor zijn 32 tap kranen. De langste leiding is 26 meter van fust naar tap en er wordt actief gekoeld onderweg. Alle fusten worden iedere week wel een keer vervangen, er is dus genoeg doorstroom.

De laatste van het proefplankje is uiteraard weer een Uiltje bier en wel Hug A Bro, een bier uit de fresh range. Dit zijn bieren die binnen 72 uur van brouwerij naar de klant gestuurd worden. Hoewel deze bieren prima houdbaar zijn, zijn ze vers het lekkerst.

We willen eigenlijk nog wel iets drinken bij de Uiltje Bar, maar we komen in tijdnood. Om te voorkomen dat iedereen eerst moet uitzoeken wat hij wil, besluiten we om de proefplank door te trekken met een Uitje Blond, maar dan wel in een normaal glas en niet in een taster. We krijgen zelfs korting van Joost op dit bier.
Omdat er inmiddels ook andere gasten arriveren en Joost er maar alleen voor staat, gaat de Witte Raaf terug naar zijn bezigheden van vroeger en haalt de lege glazen op en brengt dan alle Uiltje Blond bieren naar de dorstige inspecteurs.
Helaas moeten we afscheid nemen van Joost, ons volgende adres wacht.

De Jopenkerk

We lopen een klein stukje naar de Jopen Kerk, dat is om de hoek. We hebben geen reservering maar we krijgen een apart zaaltje aangeboden. Dat vinden we echter niks, we gaan gewoon tussen de rest van de gasten in het midden staan en confisqueren tafels als die vrij komen. Er zitten ook nog een stelletje Ieren aan een grote tafel, ze zijn on a rugby tour maar niet als team maar als fans.
Max is onze vaste ober en hij heeft het er maar druk mee. Iedereen besteld wat hij lekker vind en er is genoeg keuze, zowel van de tap als uit fles of blik.

Omdat het nog wel even duurt voordat we gaan dineren, bestellen we ook bitterballen en later vlammetjes. Onze onderhandelaar, de Koninck, zorgt ervoor dat we er meer krijgen dan we moeten betalen.
De vlammetjes zijn erg lekker en pittig, zoals dat hoort. Dat is prima spul om de omzet te vergroten, daar krijg je echt wel dorst van.

Je hebt in de Jopen Kerk een mooi zicht op de brouwketels en de lager tanks. Boven is er een kleine merchandise shop en een restaurant. Daar is het echter niet erg druk. Beneden des te meer. Naarmate we langer bij Jopen zijn, komen er meer tafels beschikbaar.
Helaas moeten we ook hier afscheid nemen omdat ons diner wacht en na Max een goede fooi te hebben gegeven, vertrekken we.

Het diner

We lopen een stuk naar de Kale Pater. Hier hebben ze al twee grote tafels voor ons gereserveerd. Zoë en haar collega's zorgen er daarna voor dat we van een natje en een droogje voorzien worden. Daar hebben ze hun handen vol aan en we krijgen een voortreffelijk 3-gangen diner voorgeschoteld. Uiteraard wordt daar het een en ander bij gedronken.

Het plan was eigenlijk om nog ergens de kroeg in te duiken, maar dat komt er niet meer van. Het programma is iets uitgelopen en ook met het diner nemen we de tijd. Dat betekent wel dat we op een gegeven moment dringend moeten vertrekken willen we de geplande trein halen.

De terugreis

Aangezien de Kale Pater toch wel een stuk van het station af ligt, moeten we flink doorlopen. Op het station staat de trein al klaar en we gaan aan boord. Meteen daarop vertrekt de trein terwijl nog lang niet alle inspecteurs erin zitten. Oei, dat is niet goed. Gelukkig hadden we niet op de laatste trein gemikt, maar op de op één na laatste en kunnen de andere inspecteurs met de volgende trein mee.
In Amsterdam is er weer volop NS chaos met betrekking tot de route die we moeten nemen. Uiteindelijk kiezen we voor de route via Nijmegen omdat die via Eindhoven niet meer gaat (volgens de app). We gaan alvast in de trein zitten en hopen dat de rest deze trein ook haalt. Dat blijkt niet zo te zijn.
Wel is er inmiddels weer een trein richting Eindhoven en de rest neemt deze trein. Later blijkt dat er toch twee inspecteurs zijn die de trein naar Nijmegen, waar wij in zitten, gehaald hebben. Dat zijn de twee inspecteurs die ook in, de buurt van, Nijmegen moeten zijn, Rob B. en Wijnand S.

Op station Eindhoven was er 20 minuten overstap tijd, tijd voor een sanitaire stop. De Gouverneur, inspecteur Hans H. en de Koninck besloten naar de Stations WC te gaan. Eerst een stuk lopen, uitchecken en dan naar de kelder alwaar de WC's zijn. Guess what: gesloten. Terug naar boven, dan maar iets lekkers uit de muur halen. Guess what: werkt niet. Dus maar weer inchecken bij de poortjes. Guess what: werkt!. En weer naar boven naar de trein naar Venlo. De Gouverneur: rustig aan we hebben nog 10 minuten. Guess What: niet dus, trein vertrekt 10 minuten eerder. Gelukkig kunnen de WC gangers net op tijd in de trein te duiken. Nu op zoek naar de WC in de trein, gevonden. Guess What: dicht. Wachten totdat de trein rijdt en dan mag je pas lozen. De bediening van de WC is volledig digitaal en de Gouverneur doet even research hoe het werkt. Eindelijk kan hij zijn boodschap kwijt pfffff. Inspecteur Hans H. is de volgende maar raakt in de war met al die knopjes. Eenmaal in de WC kan ook hij zijn lading kwijt, maar hij was vergeten de deur op slot te doen. In aanzien van de gehele trein werd de deur digitaal geopend waarbij Inspecteur Hans H. verschrikt opkeek en iets mompelde van ..&%$%*. Zo zie je maar, reizen met de NS is een avontuur...

De groep die via Nijmegen rijdt zou eigenlijk om half één 's nachts in Blerick / Venlo zijn. Dat feest gaat niet door omdat de NS de aansluiting in Nijmegen niet haalt. Het wordt dus een half uur later en we hebben de laatste trein van Nijmegen naar Venlo. Daarmee komen we min of meer tegelijkertijd met de groep uit Eindhoven aan.

Uiteindelijk is iedereen weer goed thuis gekomen en dat is het belangrijkste!

Terugblik

Hoewel al het gedoe met de treinen vandaag maar voor 20 minuten vertraging op de heenweg en een half uur vertraging op de terugweg heeft gezorgd, is het de stress die je ermee hebt eigenlijk niet waard. Ik denk dat dit de laatste keer is geweest dat we met de OBEC met de trein zijn gegaan. We willen best groener zijn, maar dan moet er wel een betrouwbaar bedrijf zijn dat het vervoer regelt.

Bij Jopen was het best gezellig en hoewel we de brouwinstallatie konden zien staan, was het wel een gemis dat er niet op zijn minst een verhaaltje over Jopen verteld werd. Dat moeten we de volgende keer ook anders doen. Als we al niet in de brouwerij zelf komen, dan willen we toch op zijn minst een verhaal over de brouwerij en de bieren horen.

Bekijk hier de foto's van deze inspectie.